Hoe kun je makkelijk jouw auto verkopen
Je bent toe aan een nieuwe auto, dus de oude auto wil je verkopen. Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan en als auto verkoper kun je regelmatig door de bomen het bos niet meer zien. Of beter gezegd, door de auto’s de parkeerplaats niet meer zien. De eerste keuze die je moet maken als je jouw auto wilt verkopen is op welke manier je dat wilt doen. Op welke manier? Ja, er zijn heel veel verschillende manieren om je auto te verkopen. Als particulier kun je jouw auto verkopen aan eigenlijk iedereen die je maar wilt als jullie het eens kunnen worden over de prijs.
Waarom wil je jouw auto verkopen?
Een belangrijke vraag om te beantwoorden is waarom je jouw auto eigenlijk wilt verkopen. Heb je zin in wat nieuws, maar maakt het niet uit of dat deze maand is of pas over een half jaar? Dan ga je in de verkoop heel wat anders te werk dan wanneer je eigenlijk liefst vandaag nog de auto kwijt bent. In het eerste geval heb je de tijd en de ruimte om het onderste uit de kan te halen wat betreft de verkoopprijs. Let alleen wel op, hoe ouder je auto wordt hoe meer de prijs zakt natuurlijk. In het laatste geval is vooral snelheid van belang. Snel en voor de hoogst mogelijke prijs je auto verkopen zit er helaas vaak niet in, hoewel je wel degelijk een goede middenweg zou kunnen vinden.
Op welke manieren kun je een auto verkopen?
Zoals gezegd leiden er meer wegen naar Rome, of wel naar de auto verkoop. Er zijn grofweg vier methodes die je kunt volgen om je auto van de man te doen. Dit kan namelijk door zelf verkoper op te treden en bijvoorbeeld via advertenties je auto aan een andere particulier te verkopen. Een andere manier is om je tweedehands auto in te ruilen bij de aankoop van een nieuwe auto. De derde methode is je auto te verkopen via een opkoper, zoals auto inkoop service. Als laatste kun je overwegen je auto via een veiling aan de man te brengen. In dit artikel gaan we dieper in op de voor en nadelen van zelf je auto verkopen en spreken we over het gemak van auto inkoop bedrijven.
Wat heb je allemaal nodig om je auto te verkopen?
Ongeacht op welke manier je jouw auto gaat verkopen, je hebt voor alle manieren een paar dingen zeker nodig. Allereerst natuurlijk de auto zelf. Je auto verkopen terwijl je er geen toegang toe hebt, omdat hij bijvoorbeeld in een stalling staat en jijzelf in het buitenland bent, is nogal lastig natuurlijk. Verder heb je de volgende documenten nodig om je auto te kunnen verkopen:
De Autopapieren
Zonder autopapieren kun je jouw auto niet verkopen. Een andere naam voor je autopapieren is het kentekenbewijs of de nieuwe versie ‘kentekencard’. Die laatste is een pasje, net zoals bijvoorbeeld je rijbewijs of je identiteitsbewijs, waar dezelfde gegevens op staan als op heet oude papieren kentekenbewijs. De kentekencard is sinds januari 2014 in de omloop. Zowel bij de card als bij het papieren kentekenbewijs bestaat het kentekenbewijs in zijn geheel altijd uit 3 delen:
Deel 1A: het voertuigbewijs of de kentekencard
Deel 1a van het kentekenbewijs is het zogenaamde voertuigbewijs. Bij de kentekencard is dit het pasje zelf. Hier staan alle technische voertuiggegevens op. Dit is dus het kenteken van de auto, merk, model, brandstof, de cilinderinhoud, het chassisnummer (ook wel identificatienummer genoemd), de kleur van de auto, het gewicht, wanneer de auto voor het eerst in Nederland is toe gekomen, het vermogen in kW, het aantal wielen (sommige wagens hebben immers meer dan 4) en de wielbasis.
Deel 1B: het tenaamstellingsbewijs of de tenaamstellingscode
Dit is het gedeelte waar al jouw gegevens op staan. Oftewel alle gegevens van de persoon op wiens naam de auto staat. Bij het papieren kentekenbewijs is dit dus een tweede papier, bij de kentekencard is dit een code van 9 cijfers die je thuis moet bewaren. De eerste 4 cijfers heb je gekregen bij het op naam zetten van de auto en de laatste 5 heb je samen met de card zelf ontvangen.
Deel 2: Het overschrijving bewijs of kentekenbewijs deel II
Het derde onderdeel van alle autopapieren is het overschrijdingsbewijs bij de papieren autopapieren of het kentekenbewijs deel II bij de kentekencard. Bij het papieren kentekenbewijs krijg je deze sowieso en is van belang als je de auto weer gaat verkopen. Bij de kentekencard ontvang je dit papieren gedeelte alleen als je de auto naar het buitenland wilt uitvoeren. De combinatie van de card en dit papieren gedeelte vormen samen het uitvoerkentekenbewijs. Dit is belangrijk omdat je met dit bewijs kunt bewijzen dat de auto niet meer langer op jouw naam staat en je hier dus geen belasting of verzekering meer aan hoeft te betalen.
Als je jouw autopapieren kwijt bent moet je deze opnieuw bestellen bij het RDW. Zonder deze papieren is het namelijk onmogelijk om je auto te verkopen.
1 op 1 verkopen aan een particulier
Met sites als autoscout en marktplaats is het tegenwoordig goed te doen om je auto direct aan een andere particulier te verkopen. Het voordeel van deze methode is dat je de meeste kans hebt een hoog bedrag voor je auto te krijgen. Als je inruilt of verkoopt aan een opkoper zit er tussen jou en de nieuwe eigenaar altijd nog een andere partij die natuurlijk ook ergens zijn geld moet verdienen.
Het nadeel van zelf aan een particulier verkopen is dat dit een heel langdradig proces kan zijn. Dan wil meneer A op dinsdagmiddag naar de auto komen kijken en de volgende ochtend wil Mevrouw B graag even langs komen. Ondertussen moet jij telkens ter plekke zijn, je verkooppraatje houden, iets regelen zodat ze een proefrit kunnen maken en voor je het weet ben je een halve dag kwijt en is de auto nog steeds niet verkocht. Daarnaast ga je heel wat tijd spenderen aan het poetsen van de auto want bij elke bezichtiging moet hij er eigenlijk spik en span uit zien om een zo goed mogelijke prijs te kunnen vragen. Reken er namelijk op dat je de auto niet bij de eerste de beste bezichtiging kunt verkopen.
Het proces van particuliere verkoop
Om je auto particulier te verkopen moet je zelf dus de schoenen aantrekken van een verkoper. Hoe zorg je dat potentiële kopers weten dat jouw auto te koop staat? Een methode is natuurlijk het bekende ‘te koop’ A4-tje achter de ruit te plakken. Op deze manier ben je eigenlijk gratis reclame aan het maken op het moment dat je met je te verkopen auto rondrijdt. Handig, maar het nadeel is dat je natuurlijk alleen maar potentiële klanten bereikt die ook in de buurt van jouw te verkopen auto komen. Misschien zit er wel een hele goede koper net een wijk verderop waar jij met je auto eigenlijk nooit komt.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk een advertentie te plaatsen. Van een briefje bij de supermarkt tot bekende sites als autoscout en marktplaats. Het voordeel van een online advertentie is dat je een veel grotere doelgroep kunt aanspreken. Misschien dat er bij jou in de buurt wel niemand geïnteresseerd is in een 4×4 Volvo XC70, maar dat iemand met een grote paardenhouderij in Noord-Brabant daar best een eindje voor wil omrijden.
Waar moet je op letten bij het opstellen van een advertentie
Foto’s
Het maakt niet uit wat je wilt verkopen, of het nu een tweedehands designer spijkerbroek is of je auto, maar goede foto’s zijn cruciaal. Gebruik dus geen foto’s van die afgelopen vakantie in Zuid-Frankrijk waar je toevallig een keer de binnenkant hebt gefotografeerd, maar neem je camera of telefoon ter hand en maak speciaal voor de advertentie goede foto’s. Maak foto’s van alle zijdes van de auto en zorg voor goede interieurfoto’s.
Maak de foto’s niet ’s avonds in het donker, maar zorg dat je bij goed licht overdag de foto’s maakt. Een zonnige dag kan helpen om de foto’s direct vrolijker te maken. Emoties zijn belangrijk bij grote aankopen en een vrolijke zonnige foto kan maar net het verschil maken met een druilerig geschoten foto op een of ander rommelig bouwterrein.
Let er vervolgens op dat je foto’s allemaal scherp zijn en dat er op elke foto echt iets nuttigs te zien is. 20 foto’s van de voorkant van de auto in net iets andere hoeken zijn niet interessant, maar een foto van de achterkant met de kofferbak dicht, met de kofferbak open en nog eentje met bijvoorbeeld allemaal verhuisdozen erin is wel handig.
Bij de interieurfoto’s is het belangrijk dat je duidelijk de kleur en materiaal van de bekleding in beeld brengt. Ook speciale functies in het dashboard zijn goed om te fotograferen net als alle andere extra’s in de auto bijvoorbeeld. Denk aan een mooi dakraam, bekerhouders en stoelverwarming knopjes.
Als er schade aan de auto is, is het belangrijk deze ook duidelijk te fotograferen. Het heeft geen zin een dikke kras te verdoezelen, want die gaat de geïnteresseerde koper toch wel zien als hij langs komt. Op die manier ga je meer mensen over de vloer krijgen die toch niet kopen en bezorg je jezelf meer werk. Daarnaast wek je vertrouwen door direct in het begin open en eerlijk te zijn over eventuele schade.
De advertentie zelf
In de advertentie is het goed om zo uitgebreid mogelijk te zijn, maak een lijst met alle technische details en ook eentje met alle extra’s die erop zitten. Hoeveel deurs is de auto eigenlijk? Heeft hij airco? Stoelverwarming? Tot wanneer loopt de APK? Welke banden zitten eronder? Heb je nog een extra set winterbanden liggen die bij de vraagprijs inzetten? Wees zo uitgebreid mogelijk want ook hier geld dat een goede voorbereiding je veel werk zal schelen. Deze vragen ga je namelijk sowieso krijgen en als je het allemaal al hebt opgeschreven hoef je het niet constant weer opnieuw te vertellen.
Het onderhandelen
Als je eenmaal een advertentie hebt geplaatst, met het papiertje achter de ruit of met een zoekertje online. Vervolgens zul je als het goed is reacties krijgen. Over het algemeen is men gewoon om bij 1 op 1 verkoop onder particulieren ook nog af te dingen op de daadwerkelijke aankoop. Houdt er dus rekening mee dat je goede tegen-argumenten klaar hebt die jouw vraagprijs onderbouwen. Het is ook niet slecht om bij de vraagprijs die je oorspronkelijk noemt al een ‘afding’ percentage hebt meegerekend. Oftewel vraag een 10 tot 15% meer dan dat je er echt minimaal voor wilt hebben, zodat je de ruimte hebt om bij serieuze kopers wat van de prijs af te doen. Een extra set banden die je zogezegd er ‘gratis’ bij kan geven kan ook een goede zijn om de koper die graag wil onderhandelen toch mee te krijgen met de prijs die jij wilt hebben.
Niemand reageert
Als er niemand reageert op je advertentie kunnen er twee dingen aan de hand zijn, of een combinatie van beide. Het kan zijn dat je vraagprijs simpelweg te hoog is. Kijk goed rond bij andere advertenties wat er voor gelijkaardige auto’s, met gelijkaardige kilometerstand, leeftijd e.d. wordt gevraagd. Als jouw vraagprijs flink veel hoger ligt dan de rest zullen de meeste potentiële kopers eerst naar de andere verkopers gaan. Een andere reden waarom je geen reactie krijgt is omdat er ofwel heel veel gelijkaardige auto’s worden aangeboden en er meer aanbod dan vraag naar is. Of dat er misschien ook heel weinig van dergelijke auto’s wordt aangeboden, maar wederom dat de vraag ook heel laag is.
Auto verkopen via een auto inkoop service
Zoals je merkt is het verkopen van je auto op jezelf helemaal niet zo heel makkelijk. Er zitten veel haken en ogen aan en je moet over het algemeen een lange adem hebben en bereid zijn veel tijd in de verkoop te steken. Als je jouw auto verkoopt via auto inkoop service kun je jouw auto binnen een week al kwijt zijn en hoef je er eigenlijk niks voor te doen. Omdat wij een groot netwerk hebben in zowel binnen als buitenland kunnen wij jouw auto direct doorverkopen aan een andere particulier zonder tussenkomst van een derde partij. Hierdoor kunnen wij ook nog eens een heel goed bod op jouw auto doen. Uiteraard zou het iets lager kunnen uitvallen dan als je hem particulier zou kunnen verkopen. Maar dan is de nadruk ook op ‘zou’. Het kan namelijk best zo zijn dat je helemaal niet zo heel veel meer gaat krijgen op de particuliere automarkt.
In drie stappen je auto verkopen
Als je jouw auto via auto service inkoop verkoopt heb je jouw auto in 3 stappen verkocht. Eerst vul je namelijk het formulier in op onze website, waarop wij een bod vaststellen die we je binnen 2 uur opsturen. Als je ons bod accepteert komen we zelf bij jou thuis langs, in heel Nederland. Daar ronden we de verkoop direct af, nemen we de auto mee en heb jij het geld op je rekening gestort gekregen of contant in de hand. Via Auto Inkoop Service je auto verkopen is makkelijk én je hebt gegarandeerd een goede verkoopprijs voor je auto.
Veel gestelde vragen
Werkt Auto Inkoop Service met tussenhandelaren?
Het antwoord is heel simpel; NEE, wij werken niet met tussen handelaren of dealers. U handelt direct met 1 partij en dat is Auto Inkoop Service.
Hoe snel reageert Auto Inkoop Service?
Meestal krijgt u een antwoord van ons binnen 15 minuten. Omdat wij niet met tussen handelaren werken kunnen we direct reageren op de aanmeldingen die wij via onze site hebben ontvangen.
Wat bedoelt Auto Inkoop Service met 100% kostenloos?
U hoeft voor de eventuele deal die wij sluiten geen extra kosten te betalen. De bod die wij uitbrengen is ook geheel vrijblijvend.
Wat is het bereik van de ophaalservice?
Zodra wij tot een deal komen komen we uw auto 100% kostenloos ophalen. Mocht u niet in de gelegenheid zijn, dan regelen wij zelfs de RDW overdracht. Da's pas service!
Ontvang ik dagelijks e-mails van jullie, zodra ik mijn auto aanmeld?
Nee, absoluut niet. Wij houden niet van spammen. U meldt uw auto aan via onze site en wij nemen direct contact met u op. Als we tot een deal komen dan is het mooi voor beide partijen. Geen deal dan zijn we nog steeds goede vrienden en zullen we achteraf nooit e-mails sturen.
Kan ik ook mijn kapotte / schade auto verkopen?
Uw kapotte/schade auto is geld waard. Waarom zou u dat niet verkopen? Auto Inkoop Service neem zowel auto's in goede conditie als kapotte/schade auto's aan. Uw schade/kapotte auto is van harte welkom voor ons.
Ik heb een sloopauto kopen jullie die ook?
Uiteraard kopen wij ook sloopauto's in. U kunt nog flink wat geld verdienen aan uw sloopauto.
Telephone No.085 - 7600144