Hoe kun je van je auto de dagwaarde bepalen?
Je wilt je oude auto verkopen en daarvoor wil je uiteraard de auto dagwaarde ervan bepalen. Als verkoper sta je immers steviger in je schoenen bij onderhandelingen als je een idee hebt wat je auto waard is op de huidige markt. De auto dagwaarde bepalen kan je helpen je een beter idee te geven van de waarde van je auto. Let er wel op dat de dagwaarde niet altijd gelijk is aan de daadwerkelijke verkoopwaarde. Maar voordat we daar op in gaan, eerst wat meer uitleggen wat de dagwaarde nu eigenlijk is.
Wat is een auto dagwaarde?
De naam ‘auto dagwaarde’ is natuurlijk al behoorlijk veelzeggend. In principe betekend het de waarde van je auto op dat moment. Zoals je weet gaat de waarde van een product over het algemeen direct naar beneden vanaf het moment dat je bij wijze van spreke de verpakking opent. Alleen in vastgoed of als een product heel oud en in goede staat is kan een product bij veroudering juist meer waard worden. Denk aan oldtimers of antiek. De waarde van vastgoed is vooral afhankelijk van de markt en niet van de leeftijd van het pand.
Laten we terug gaan naar de auto dagwaarde. Voor auto’s die niet als ‘oldtimer’ geclassificeerd worden is de leeftijd dus van groot belang voor de dagwaarde. Daarnaast wordt er bij het bepalen van de auto dagwaarde gekeken naar de kilometerstand, het onderhoud en welke accessoires er op zitten. Een auto met bijvoorbeeld stoelverwarming, leren bekleding of voorruitverwarming heeft over het algemeen een hogere dagwaarde dan dezelfde auto, met dezelfde leeftijd, dezelfde kilometers en dezelfde staat van onderhoud zonder deze extra’s.
Verschil tussen auto dagwaarde en aanschafwaarde
Zoals genoemd is de leeftijd van je auto een belangrijke factor in de auto dagwaarde bepaling. Hoe ouder de auto, hoe lager over het algemeen de auto dagwaarde is. Net zoals bij de aanschaf van een laptop daalt de waarde direct vanaf het moment dat je hem uit de doos haalt. Zo gauw jij met je nieuwe auto naar huis gaat is dus eigenlijk de waarde van je nieuwe auto al gezakt. Daarom dat er dus de term ‘dagwaarde’ is uitgevonden om te bepalen hoeveel je auto op dit moment ongeveer waard zou zijn. Laat je niet in de war brengen door het woord dag, want morgen gaat de dagwaarde van je auto nog praktisch dezelfde zijn als gisteren. Maar omdat ‘dag’ mooi aangeeft dat het om het nu gaat, is de dagwaarde dus de waarde van dit moment.
Verschil dagwaarde auto en verkoopwaarde
Vervolgens is er nog een verschil tussen de dagwaarde en de daadwerkelijke verkoopwaarde van je auto. Hier komt de daadwerkelijke staat van je auto namelijk erbij in het plaatje. Een auto die net in een ongeluk total-loss is gereden heeft nog altijd dezelfde dagwaarde als voordat hij tegen die voorligger is opgeknald als daarna. Op de verkoopmarkt is de prijs uiteraard heel anders. Een sloop-auto zal niet zoveel opbrengen als een auto in perfecte staat. Ook de staat bijvoorbeeld van de bekleding, krassen, roest, het soort banden die eronder liggen en hoe versleten die zijn, tellen allemaal mee in de verkoopwaarde.
Vraag en aanbod bij het bepalen van de verkoopwaarde
Daarnaast speelt er op de verkoopmarkt natuurlijk ook altijd het principe van vraag en aanbod mee. Een dealer in stedelijk gebied zal meer oren hebben naar kleine stads-autootjes, terwijl de dealer in het buitengebied wel eens meer zou willen uitgeven aan een 4×4 wagen. Over het algemeen heeft een dealer of een auto inkoop bedrijf wel veel contacten en een langere adem waardoor je bij hen een algemenere verkoopprijs voor je auto zou kunnen krijgen. Bij particulieren, als je bijvoorbeeld wilt verkopen via autoscout of marktplaats, is de dynamiek van vraag en aanbod nog veel belangrijker. Als er een zelfde auto wordt aangeboden 50 kilometer dichter bij de geïnteresseerde koper zal hij in de meeste gevallen voor die kiezen. Tenzij jij een lagere verkoopprijs vraagt. Ben jij de enige die een 4×4 bestelbusje met hoog dak aanbied in praktisch heel Nederland? Dan heb je weer de vrijheid om de prijs te vragen die jij wilt. Maar ook hier geldt, als jij de enige bent gaan er ook niet veel mensen zijn die hem willen kopen.
Wanneer is de verkoopwaarde eigenlijk van belang?
Als er dus zo’n groot verschil kan zitten tussen de dagwaarde en de verkoopwaarde, waarom zou je dan überhaupt geïnteresseerd zijn in het bepalen van jouw auto dagwaarde? De auto dagwaarde is wel een mooi startpunt voor het bepalen van de verkoopwaarde van je auto. Als je auto verder nog in perfecte staat is, dan komt de verkoopwaarde waarschijnlijk ook wel redelijk gelijk aan de auto dagwaarde. Voor elke kras, deuk, roestplek kun je dan de prijs naar beneden brengen om tot een redelijke vraagprijs te komen voor je auto. Heb je bijvoorbeeld alleen wat krasjes in het leer van de bekleding en misschien wat krassen op het kunststof van de bumper dan is een bod ver beneden de dagwaarde van je auto niet een realistisch bod om te accepteren. Je wilt in dit geval veel dichter bij de dagwaarde komen met je verkoopprijs.
Verzekeraars kijken naar de auto dagwaarde
De auto dagwaarde is vooral heel erg van belang voor verzekeraars. Bij het berekenen van de premie van je verzekering wordt de auto dagwaarde dus meegenomen. Een spiksplinter nieuwe auto heeft een hogere verzekeringspremie dan een autootje uit 1995. Logisch, want het is ook de auto dagwaarde die uitbetaald moet worden als er iets met je auto gebeurd.
Neem die auto die je net total-loss heb gereden in die kettingbotsing. De verkoopwaarde is dan uiteraard erg laag. Je auto valt dan onder de sloopauto’s. Balen, want voor de prijs van een sloopauto krijg je uiteraard geen nieuwe, beetje gelijkwaardige auto terug. Dit is het moment dat je natuurlijk bij je verzekeraar gaat aankloppen. De vergoeding die je van je verzekeraar krijgt voor je total-loss gereden auto is dan over het algemeen gelijk aan de dagwaarde van je auto. Vandaar dus dat de premie die je al die tijd betaald hebt, afgesteld is op de dagwaarde van je auto.
Een verzekeraar gaat je uiteraard niet het nieuwkoop bedrag terug geven. Je hebt immers al een periode gebruik gemaakt van de auto, gebruik gemaakt van de waarde van je auto om dus precies te zijn. Echter, je had waarschijnlijk nog heel wat maanden of jaren gebruik kunnen blijven maken van je auto die nu total-loss is. De verzekeraar zal je dan dus het bedrag geven dat gelijk staat in waarde met de tijd die je nog van je auto had kunnen genieten.
”Maar een nieuwe auto kost meer dan wat ik van mijn verzekeraar terug krijg."
Over het algemeen ga je inderdaad bij de aankoop van een nieuwe auto geld moeten bijleggen, naast de auto dagwaarde die je van je verzekeraar uitgekeerd hebt gekregen. Tenzij je exact dezelfde auto terug kan kopen. En met exact bedoelen we dus exact hetzelfde merk, model, leeftijd, kilometerstand en onderhoudsstaat. Die kans is natuurlijk erg klein. De vraag is ook of je dat wilt. Je kunt deze kans ook grijpen om weer een jongere auto te kopen met minder kilometers waar je dus langer mee gaat kunnen doen dan je met je oude auto redelijkerwijs zou hebben gedaan.
Waarom zou ik zelf mijn auto dagwaarde willen berekenen?
Dus je verzekeraar wil de auto dagwaarde weten. Logisch, laat het hem dan ook zelf maar uitzoeken. Niet waar? Nu, het is natuurlijk altijd handig als je zelf ook een onderzoek doet, zodat je zeker weet dat je verzekeraar met een juiste auto dagwaarde bepaling op de proppen komt voor het berekenen van je premie. Niks mis mee om zelf een vinger in de pap te houden en te blijven controleren of alles klopt. Helemaal bij zo’n terugkerende kost als een verzekeringspremie. Een paar euro per maand kan op jaarbasis al heel veel schelen.
De auto dagwaarde bij verkoop
Het is dus interessant om je auto dagwaarde te bepalen als je jouw auto wilt verkopen. Bij auto inkoop service berekenen we ook het bod dat we op jouw auto doen met onder andere de auto dagwaarde van jouw auto in ons achterhoofd. Uiteraard is de auto dagwaarde altijd nog maar een startpunt voor de daadwerkelijke waarde van jouw auto op de automarkt. Schade en bijvoorbeeld de duur van je huidige APK spelen ook een rol in het bepalen van een bod op jouw auto. Geen schade en nog een lange APK? Nu, dan komt de auto dagwaarde die je berekend hebt heel dicht in de buurt bij de prijs die je graag wil zien bij het ontvangen van een bod op jouw auto.
De auto dagwaarde bij aankoop
Voor de kopende partij is het bepalen van de auto dagwaarde natuurlijk ook interessant. Als je van plan bent een nieuwe auto te kopen is het voor jou ook handig om te kijken naar de auto dagwaarde van het voertuig dat je op het oog hebt. Deze dagwaarde kun je dan, net als bij het bepalen van de verkoopprijs, gebruiken voor het bepalen van het bod dat je op de auto wilt doen. Een vraagprijs die ver boven de dagwaarde van de auto ligt, zelfs met een auto die in perfecte staat is, is dan niet realistisch. Bedenk alleen al maar dat je bij eventuele schade van je verzekeraar alleen een bedrag terug krijgt dat gelijk staat aan de dagwaarde. Zonde als je een paar duizend euro meer betaald hebt dan de auto ooit voor de verzekeraar waard is geweest.
De auto dagwaarde bij schade
Zoals al gezegd is de auto dagwaarde vooral 1 op 1 belangrijk op het moment dat je bij je verzekeraar gaat aankloppen. Aan de hand van de dagwaarde wordt namelijk bepaald wat de verzekeraar bij schade aan je uit zal keren. De auto hoeft natuurlijk niet total-loss te zijn om een bedrag terug te krijgen van je verzekeraar. Ook bij kleinere schades wordt aan de hand van de dagwaarde bepaald hoeveel je uitgekeerd krijgt van je verzekeraar.
Verschil auto dagwaarde en vervangingswaarde
Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt en het logischerwijs eigenlijk hetzelfde lijkt te zijn zit er in de praktijk wel een verschil tussen de auto dagwaarde en de vervangingswaarde van je voertuig. Over het algemeen kun je met de dagwaarde van je auto niet 1 op 1 een exact dezelfde auto weer opnieuw kopen. Dit lijkt wat tegenstrijdig, want waarom hebben we dan de auto dagwaarde in het leven geroepen? Over het algemeen is namelijk de vervangingswaarde vaak een 10% hoger dan de bepaalde auto dagwaarde. Hoe kan dit zijn, als de auto dagwaarde juist bedoeld is om te bepalen hoeveel je moet uitgeven voor een vervanging?
De auto dagwaarde houdt geen rekening met de werkingen van kopen en verkopen
In theorie zou de auto dagwaarde gelijk moeten zijn aan de vervangingswaarde. Echter, zo gauw je een nieuwe auto gaat kopen ga je te maken hebben met een verkoper. Die moet natuurlijk ook ergens zijn brood mee verdienen. Als je dus een auto aanschaft betaal je altijd een deel extra voor de service die de verkoper aan je levert. Je kunt het zien als volgt: de daadwerkelijke aanschafprijs van een nieuwe auto is altijd de dagwaarde van deze auto plus een soort service kost voor de geleverde diensten van de verkoper. Denk alleen maar al aan het gebouw waar je langs kan komen waar de auto’s gestald staan, de uren die je samen met de beste man aan het onderhandelen bent en wat dacht je van de speciale schoonmaak die de meeste auto dealers uitvoeren voordat ze de auto aan jou doorverkopen?
Verschil auto dagwaarde en cataloguswaarde
Zoals gezegd is de aanschafprijs niet gelijk aan de auto dagwaarde. Toch kun je met een zogenaamde nieuwwaarde regeling bij je verzekeraar vaak toch de aankoopwaarde terug krijgen als de auto in het eerste, de eerste twee of de eerste drie jaar gestolen of total-loss gereden wordt. Dit geldt uiteraard niet voor tweedehands auto’s, hoewel je soms wel een aanschafwaarde regeling met je verzekeraar kunt onderhandelen.